Rozhovor s Vladimírem Daridou

09.06.2014 20:46

Jak je to dlouho co Vám zjistili celiakii? (co k tomu vedlo)

Doktoři na to přišli, když mi bylo 13 let, protože jsem moc nerostl, byl jsem o dost menší než ostatní spoluhráči. Napřed jsme zkoušeli přes známého doktora zjistit, jestli nejde třeba o poruchu růstového hormonu, ale všechny výsledky vyšly negativní. Po té došlo i na testy na celiakii a ty se potvrdily.

 

Cítil jsi změnu po nasazení diety?

 

Asi po půl roce, co jsem držel bezlepkovou dietu, jsem začal růst a ostatní kluky dohánět. Nejsem sice žádný velikán (směje se), ale v té době jsem se vyrovnal ostatním spoluhráčům.

 

Jaké byly Vaše první reakce, když jste se o celiakii dozvěděl?

 

Když jsem čekal na výsledky toho vyšetření, tak jsem se vlastně modlil, aby to ta celiakie byla, protože jsem chtěl moc vyrůst a hrát fotbal s klukama.  Takže ze začátku jsem byl šťastný, že konečně rostu, ale teď bych to radši neměl. Přece jen mám občas chuť zajít na Pizzu a jiná normální jídla.

 

Teď jedna otázka, která je u celiaků často diskutována. Co vy a školní jídelna? Jak jste řešili obědy ve škole?

 

Já jsem na obědy vůbec nechodil. Řešili jsme to velkou svačinou. Oběd jsem měl pak až doma po škole a po tréninku.

 

Dodržujete bezlepkovou dietu na 100%? Nikdy vědomě neporušíte?

 

Ano dodržuji. Vědomě ji neporušuji.

 

Máte v Plzni oblíbené restaurace, kde Vám bez problémů uvaří bez lepku?

 

S přítelkyní chodíme do Potrefené husy, na Parkán a na Spilku. Tam mají i v menu napsané, že se některá jídla dají upravit bezlepkově, nebo že už bez lepku jsou. Ještě také jezdíme do Rokycan do Viněty.

 

Vaří Vám přítelkyně bezlepkově? A jí s Vámi bez lepku nebo jí normální stravu?

 

Jak kdy. Těstoviny si dělá svoje, ale když jsou omáčky tak to zahustí bezlepkovou moukou.

 

Preferujete nějaké značky bezlepkových potravin?

 

Co se týká značky, tak mám nejlepší zkušenosti se Schärem. Od této značky kupuji chléb, ten je pro mě asi nejchutnější. Také jsme nedávno dělali od Schäru tortilly a přítelkyně říkala, že by ani nepoznala, že jsou jiné, bez lepku.

 

 

 

Je v Německu, kde teď mimochodem hrajete, lepší dostupnost bezlepkových potravin?

 

Je to podobné jako tady, ale bezlepkové potraviny mají ve všech obchodech. Třeba Aldi, Edeka, Lidl. V každém obchodě je jeden regál s bezlepkovými výrobky, ale je tam víc druhů potravin než tady u nás.

 

Pečte si chléb? A co buchty, peče maminka nebo přítelkyně?

 

Chleba už nepeču. S tím jsem měl takovou zkušenost, že vždy vydržel 2 dny a pak už byl tvrdý a nebyl moc dobrý a to už mi nechutnalo. Bábovky mi peče mamina nebo babi když přijedu.

 

Co snídáte, aby to nebylo pořád to samé dokola? Jak vypadá snídaně sportovce?

 

No moje snídaně vypadá docela zajímavě, protože já moc nesnídám (smích). Když mám před zápasem, tak se poctivě nasnídám. Mám třeba vajíčka a chleba se šunkou. Ostatní dny si dám třeba jogurt nebo kuličky s mlékem (chutnají jako Nesquik, na obalu je slon).  Když jsem byl doma, tak mi mamka třeba pekla buchty.

 

Když je na výrobku napsáno, že může obsahovat stopy lepku, koupíte si to i přes to riziko nebo se jich radši vyvarujete?

 

Nekupuji je.

 

Vaše oblíbená mouka?

 

Zlatá Jizerka.

 

Co si dáte když Vás "honí mlsná"?

 

Takové ty tatranky nejím vůbec, ty mi nechutnají. Já si dávám Snickers, Kinder čokoládky a Milky Way.

 

Jak to máte s bezlepkovou dietou na cestách?

 

Co se týká sportu tak to problém není. Když jsem přišel do Německa tak o mně věděli. V každém týmu je lékař a ten se stará o stravu. Ten, kterého máme my v Německu, byl dokonce rád, že má někoho, o koho se může starat navíc. (smích)

 

Co třeba na zápasech evropské ligy, když je to záležitost jen na pár dní?

 

To se vždy hlásí všechno dopředu. Napřed se zajišťují letenky, jídlo v letadle a pak vlastně i jídlo na hotelu. Hotely s tím problém neměly, vždy jsem měl to jedno bezlepkové jídlo připravené. Třeba v bundes lize máme po zápasech jídlo a na většině stadionů dávají automaticky pro všechny bezlepkové těstoviny. Přece jen je ta bezlepková strava lepší, a když je tělo vyčerpané po výkonu, tak se nezatěžuje se zpracováním lepku a rychleji se regeneruje.

Stalo se Vám někdy, že na vás třeba v letadle zapomněli? Zapomněli vám dát jídlo?

 

Ano, to už se mi stalo. Párkrát na začátku s Viktorkou, když na to ještě nebyli zvyklí. Stalo se, že to zapomněli nahlásit. Letěli jsme třeba do Arménie, to je cesta skoro na celý den a já jsem se akorát ráno nasnídal a zbytek dne jsem byl o hladu. Vedení to potom pěkně schytalo, protože se to dozvěděl trenér (smích). Snažili se to ale vylepšit, protože to letadlo tam s námi zůstávalo, tak mi na zpáteční cestě dali alespoň nějakou zeleninu.

 

Co říkali spoluhráči na Vaši dietu?

 

Tak pro většinu to bylo nové, tak se ptali, proč to vlastně dodržuji a co se stane, když ji dodržovat nebudu, tak to vždy musím vysvětlit (smích).

(Poznámka: Nemává Vám občas Horvi hamburgerem před obličejem? – Ano občas se tam najdou takoví vtipálci.)

 

Poznáte, když porušíte dietu?

 

Jak jsem už říkal, tak se snažím dietu neporušovat. Jestli jsem jí někdy nevědomky porušil, tak o tom nevím. Žádné příznaky se nedostavily.

 

Co vy a Pivo?

 

Tak tím, že mi na to přišli ve 13ti letech, tak jsem ani nikdy pivo neochutnal a ani po něm nějak netoužím.

 

Vnímáte změnu sortimentu během těch deseti let, co držíte dietu? Co Vám chybělo?

 

Je toho teď mnohem víc na výběr než před deseti lety. Chyběly mi třeba sušenky. Byly asi jenom dva druhy chleba, takže teď je určitě větší výběr.

 

A co Vaše rodina? Má někdo celiakii?

 

Právě že u nás v rodině jí nikdo nemá. Nikomu na to nepřišli.

 

Můžete sám za sebe říct, že je Vám s bezlepkovou dietou lépe?

 

Určitě mi to pomohlo, jak v tom růstu, tak i ve výkonu. Dnes i sportovci, kteří nemusí bezlepkovou dietu dodržovat, jí bezlepkově. Tělo se nemusí vypořádávat s lepkem, a tu energii, co vydává na zpracování lepku, může vydat někde jinde. Necítí se tolik unavený a může se víc věnovat tréninku. Třeba Novak Djokovič ve své knize píše o tom, že drží bezlepkovou dietu.

 

A na závěr. Chodíte pravidelně na kontroly?

 

Když jsem byl v Čechách, tak jsem chodil jednou za rok. Teď na to není čas. Budu muset počkat do zimy (smích).

 

Přejeme hodně úspěchů, jak ve fotbale, tak v osobním životě. Děkujeme za rozhovor a těšíme se na další spolupráci.

Celia Club Plzeň, pobočka Celia Clubu Rokycany.